Årets upplevelse

Lillagubben gör sitt bästa med krabbfiske från båten. Vi har återvänt till Helsingborgs hamn på vår väg hem till Göteborg. Det är siesta i vår båt för alla utom för Lillagubben. Måste man fiska krabbor, så måste man, liksom.
Jag vet inte hur ni som läser min blogg har haft det idag, men hos oss har det varit en dag som vi, vanliga, dödliga seglare längtar efter, efter många dagar av blåst och regn. Solsken, ingen vind, precis läge för att stanna motorn mitt ute på havet. Driva långsamt på vattnet. Nakenbad från båten. Bara den upplevelsen borde räcka för rubriken, men det var inte allt som vi fick vara med om idag...
Jag har sett tumlare ute i det fria två gånger i mitt liv. Den ena gången kappseglade jag i Miami med en kanadensisk besättning, för tjugo år sedan. Den andra gången såg jag en skymt av ett par när vi gick genom "Jungfruhållet" för några år sedan. Tumlarna ser så snälla ut. Tumlare i frihet, på öppet hav symboliserar glädje, styrka, positivism - livet, för mig.
Idag hade vi precis stängt av motorn och väntade bara på att båten skulle bli stilla då Lillagubben ropar; "Delfiner, jag ser delfiner i vattnet".
Jag trodde att han skojade, för Lillagubben är precis som sin far, en ganska skojfrisk person....
Men när vi kikar ner bakom båten ser vi, inte bara en tumlare, men fyra stycken! Vår ena hund, Molly, kastade sig i efter dem, bara för att upptäcka att vår båt försvann ifrån henne... Vi hoppade i och badade och till vår förvåning fick vi sällskap av tumlarna, inte precis bredvid, men mellan 50 och 100 meter ifrån oss såg vi dem tills vi efter en halvtimme tackade för en fantastisk upplevelse, startade motorn för att bege os till Helsingborg.

Kommentarer

Populära inlägg