Lillagubben filosoferar nu när öronen mår bra igen

Lillagubben undrar;  Malene, har du tänkt på att om man lägger ihop ett ojämnt tal med ett ojämnt tal så blir det jämnt och om man lägger ihop ett jämnt tal med ett jämnt tal så blir det också jämnt, men om man lägger ihop ett ojämnt med ett jämnt tal då blir det ojämnt, därför måste fler tal vara jämna än ojämna, faaaast föresten så blir de inte det för tänk ett, två, tre, fyra, fem, sex, sju, åtta nio, fem ojämna och fyra jämna, för tio är inget tal. Har du tänkt på det? Får väl erkänna att jag inte funderat så där tokmycket på det, faktiskt.

Efter den hjärngymnastiken hade nog Lillagubben uttömt den sista lilla droppen energi, för sedan somnade han.

Kommentarer

Islin sa…
jag sitter och är lite nyfiken på varför tio inte är ett tal?
Ja du, Islin, mycket av det som kommer ur Lillagubbens mun är jag tvungen att fundera både två och tre gånger på, men det är bra för det håller en gammal mamma alert!:) Jag tror att han menar att tio är ett sammansatt tal av 1 och 0, alltså är det ett tal, men inte de som inte är ental, inte vet jag om det är så, har alltid haft svårt med just matten, men jag tycker att det är klurigt tänkt i alla fall.

Populära inlägg