Lillagubben har ett visst matematiskt tänkande...

Idag har vi gjort iordning planerings- och strukturhjälp för dottern. Vi har pratat mål inför höstterminen och hur schemat kommer att se ut i skolan. Ett av hjälpmedlen är "motiavtionsstegen". Den här gången blev det en Salamander som jag ritat och som jag sedan delat in i många steg där en stjärna skall sättas för varje sak som gjorts. Den här terminen fortsätter vi att samla stjärnor när dottern kommer i tid till skolan (vilket kommer att bli tufft i år eftersom man troligtvis fyra av fem morgnar kommer att börja tio över åtta), stannar hela dagen, är med på idrotten, bäddar sängen, gör läxan och lagar en middag. Efter 20 stjärnor blir det överraskning och sedan börjar vi om.

Några av hjälpmedlen inför skolstarten. Schemat till vänster innehåller "morgongöra", "ta med till skolan", "läxor", "efter skolan", "kvällsgöra" och "målet för hösterminen". 


Lillagubben vill också ha ett stjärnsystem. Eftersom han egentligen inte behöver hjälpmedlet är jag lite "latare" med honom. Han får klistra fast stjärnor på dörrkarmen. När han samlat 20 stjärnor så får han en sak värd 100 kronor. Han skall fokusera på att bädda sängen, städa sitt rum, tvätta handfatet i köket, laga en middag. Läxan gör han utan stjärnor...

Eftersom ju Lillagubben har ett visst ekonomiskt sinnelag så börjar han genast dividerar om den där hundralappen.

- Men, Malene Noah får femhundra när han har samlat 20 saker, säger han.

Eftersom Noah flyttat har jag inte lika lätt att fråga hans föräldrar hur det ligger till. Efter ytterligare övertalning så faller jag till föga.

- Okej, du får köpa något för 150 kronor, men om du tjatar mer nu så blir det bara 100 igen.

Lillagubben försvinner in på sitt rum. Jag pustar ut. Sedan dyker han upp i dörröppningen igen. Med världens största smile säger han;

- Kan jag få köpa 20 stjärnor för 100 kronor...

Förövrigt finns det mer att läsa om mobbning nu inför skolstarten på SvD. Läs här. 

Kommentarer

Cia sa…
hej!
har du någon bok med tips hur jag gör sådan struktur för mig och mina 2 söner, som du gör för din dotter? de är 7 och 13 år.
jag har add o mina söner ska nu utredas...så vår vardag är rätt kaotisk. hjälp! mvh cecilia
Hej Cia. Jag känner inte till någon bok där det finns massor av bra knep, men många böcker där det finns ett och annat knep. Du skulle nog få en lättare vardag om någon var med dig ett par timmar och kikade på hur ni har det och där du fick berätta när och vad det är som är svårt i er vardag. Har du någon du skulle kunna fråga på BUP eller någon annanstan. Om du har ADD så borde du ha tillgång till stöd hos socialen, men ibland kan det kännas mer kränkande än hjälpande. Kan du inte göra så att du skriver ett mejl till mig om vad som är svårt så skall jag försöka hjälpa dig att hitta lösningar. Lovar inte att det fungerar, men det är väl värt ett försök, tycker jag.
Malene

Populära inlägg