Mer kunskap till lärarna!

Eller hur? När jag läste till lärare för över 20 år sedan hade vi en veckas undervisning som handlade om specialpedagogiska frågor (som jag minns det, det är ju några år sedan...). Vi skulle under en veckas tid, på Idrottshögskolan i Örebro, lära oss om barn med väldigt många olika särskilda behov.

Nu efteråt, med mina erfarenheter tänker jag att om man tänkte mer ur specialpedagogiskt perspektiv hela tiden, för alla barn, så skulle alla barn tjäna på det, både barn med särskilda behov och dem utan.

Se inslaget på tv4-nyheterna sedan igår kväll här. Att man inte skulle kunna lägga in undervisning som handlar specifikt om hur man undervisar och möter barn med adhd/autism (de pratar tyvärr inte om add) är nonsens. Det kallas för "prioritering". Att inte få med sig hur man undervisar och möter barn med npf, som varje lärare har i varje klass är, när man går en lärarutbildning på 4-5 år, under all kritik, om jag får säga vad jag tycker...

Ge mer kunskap om det här till lärarna i utbildningen och sedan i fortbildning för hur man möter de barn som oftast är svårast att möta på rätt sätt, kräver utbildning, inte en vecka på en fyra årig utbildning, men flera gånger under hela lärargärningen.

Kommentarer

Cia sa…
Håller HELT med dig! Bedrövligt att lärare får så lite utbildning. Jag är förskollärare och söker nu utb till specialpedagog på LHS. Får se om jag kommer in.
Mvh Cecilia
Det är konstigt, det där att man inte ändrar på det. Specialpedagogtänk skulle ju gagna varenda unge.
Martina sa…
Jag blev så arg när jag läste det här! Det ska ingå utbildning om npf på lärarutbildningen, det är en självklarhet. Hur ska man annars kunna bemöta alla barn? Men lika viktigt är det att nå ut till alla lärare som redan är ute i skolorna och undervisar. Det behövs mer kompetens, inte mindre...
Mina egna erfarenheter är att lärarna behöver kunskap i hur man på ett tidigt stadie upptäcker de barn som har osynliga handikapp. Båda mina barn har diagnoser och jag tog upp min oro tog ingen i skolan mig på allvar. Men då behövs det också resurser...hur ska man hinna se alla barn i en klass med över 25 elever och en lärare?
Jag tror att det är som du skriver, Martina, lärare behöver mer kunskap för att kunna hitta och förstå barn med svårigheter inom npf-området. Resursbrist ställer också till det...

Populära inlägg