Så alla i världen skulle sitta ihop

Som nästan alla barn i lågstadieåldern funderar min son på sitt ursprung.
-Tänk om man är adopterad och har en annan mamma och pappa egentligen,Utan att man vet om det, funderar han.
Jag förklarar att det är vanligt att man funderar så i hans ålder och försäkrar att det inte blivit någon förväxling av honom och något annat barn.
- När du kom ut till oss tog barnmorskan upp dig till mig på en gång och sedan fick din pappa klippa av navelsträngen, förklarar jag.
- Så om man inte klippte av den så skulle alla människor sitta fast i varandra och då skulle det räcka om bara den äldste åt mat...
Där någonstans kände jag att det räckte med biologiundervisning för idag, fast tanken, att alla sitter ihp med varandra, alla är släkt, alla är beroende av varandra, är väldigt fin i dessa tider av terrordåd, börskrascher och svältkatastrofer.

Kommentarer

Populära inlägg