Vi måste snacka "appar"

Jag fick en fråga på min mejl angående appar. Vilka finns det? Var kan man hitta dem? Vad skall man tänka på? Vad kostar det?

Jag vet att många av er som läser min blogg är aktiva inom npf-världen, både som lärare och som föräldrar så nu ber jag er helt enkelt om hjälp eftersom jag måste erkänna att för mig är "apparnas värld" lika med "blinda fläcken" eller för den delen "Hisingen" för mig.

Kom igen nu. Skicka tips på appar och allt som har med appar att göra.

Tack och ha en riktigt skön fredagseftermiddag. Njut av stunden att vara precis innan helg!

Kommentarer

Anonym sa…
Hittade en app men om den är bra för ADD vet jag ej. Liksom för Malene är appar en djungel och blind fläck även för mig!Fattar knappt fast jag tittar på dem på internet!?

www.rememberthemilk.com/

Hittade även ett "app skafferi" men lika här - för mig ser det mest rörigt ut! Hur ska jag kunna hitta något som kan passa en 17-åring!?

https://sites.google.com/site/skoldatateketsodertalje/appar

Så vet någon om någon särskilt bra app för ordning o reda,så tar jag gärna emot tips. Kan man få en sån telefon och en app som hjälpmedel, någon som vet?
Anonym sa…
Min son kommer att få ett hjälpmedel till mobilen som heter "Comai". Det kommer att fungera som en app och den innehåller bl a timstock i olika varianter, ekonomistöd, påminnelsefunktion mm. Finns bra info att läsa om man googlar på Comai. Det är svindyrt men vi får det bekostat som hjälpmedel av Habiliteringen. Mobilen får vi bekosta själva men det är helt ok tycker vi för en sådan har de flesta ändå (behövs en smartphone). Det ska installeras nästa vecka så vi vet inte än hur stor hjälp sonen kommer att ha av det men det ser lovande ut....

Mvh

Ann-Sofie
Elin sa…
Nu har jag bara koll på appar till Iphone eftersom det är en sån jag har.Många appar är gratis men en del kostar lite, det vanligaste tror jag är 7 kr 15kr och 22 kr men det finns dyrare också. Men om jag ska vara ärlig så kan jag inte rekommendera en Iphone Jag har stora problem med mitt batteri efter en uppdatering jag gjorde och tyvärr är jag inte ensam och det är inget nytt folk började skriva om liknade problem för flera år sedan men det finns fortfarande ingen lösning på problemen.Super tråkigt för jag var så nöjd med mobilen innan den förbaskade uppdateringen.

Elin (en annan, nu vuxen Mika)
Fjällmor sa…
Vi använder flera appar som hjälpmedel. Det finns hur många som helst! Jag hinner inte skriva ner dem nu. Men..

Hos bloggen m som i underbar kan man prenumerera på ett nyhetsbrev om appar som hjälpmedel.

Titta in hos henne!
Anette sa…
Det går att söka på www.market.android.com eller appstore (kan ej den adressen). Skriver man sökord som autism asperger adhd så får man en hel del träffar.
Man kan kontrollera lite hur många som laddat ner den och vad de tyckt om appen.
Sen är det väl som med allt annat - smaken är som baken och det är inte säkert att den passar Greta fast den passar Stig.
Jag skulle börja med att gå igenom gratisapparna och försöka hitta något bra där. Ibland finns det även lite-versioner att testa först.
Tina sa…
Malene, jag har en broschyr, ett månadsbrev om mobilen som hjälpmedel och kommer med app-tips på min blogg. Är det Android eller iPhone som folk undrar mest över? Vet du?

Populära inlägg