Björn Kadesjö och jag...

Idag och imorgon håller Efus sin npf-konferens här i Göteborg. Först skall Björn Kadesjö hålla föredrag i ett par timmar och sedan skall lilla jag klättra upp på "Drakens" (gamla biografen på Järntorget) scen och prata i en timme.

Jag skall prata om att vara förälder idag. Jag brukar prata om npf i allmänhet och add i synnerhet, ur ett lärarperspektiv och ur ett föräldraperspektiv, men idag blir det bara föräldraperspektivet som kommer att vädras.

Jag kommer prata om vikten för ett barn med npf att ha lärare som förstår vad det innebär att ha svårigheter inom npf-området. Om hur lätt det blir missförstånd och konflikter. Om hur lätt man hamnar i kategorin "dålig förälder" för att man har ett barn som det sällan flyter smärtfritt kring (se gårdagens inlägg). Jag skall prata om kamp, om kärlek, om oro, ångest, tröstlöshet, mer kärlek, kunskap, förståelse, oförstående, hopp och motivation.

Jag skall prata om känslan av att falla ihop och isär. Och om hur man gör när man fallit ihop och isär - och sedan reser på sig, gång efter gång efter gång.

Det blir bättre, men det tar tid. Det är jag alldeles övertygad om!

Kommentarer

Anonym sa…
Var och lyssnade på din föreläsning. Vi har en son på 16 år som fick diagnosen ADD för c:a 2 år sedan. Vi tyckte mycket om din föreläsning, känns bra att veta att det finns andra i samma situation som man kan ta hjälp av eller lära av. Det kändes som du pratade om vår familj förutom mobbingen, allt annat stämmer på vår son, de jobbiga mornarna, hygien o allt annat. Köpte även din bok "Är jag normal, mamma?" som jag snart läst färdigt. Tack för att du pratar om detta!
Hej och tack för att du hör av dig. Det är alltid väldigt roligt för mig att få sådana här kommentarer, så jag tackar jättemycket för det!
Malene

Populära inlägg