Glad nyhet och gamla tankar

Dottern är på Ågrenska. Fyra dagar av energitankning gör henne otroligt gott. Vi lämnade henne på lägret och sedan åkte vi till en italiensk restaurang och åt mat. Ingen oro för mjölk i maten, inget prat med kocken och väntan på om dottern skall reagera på det man serverar. Det är otroligt skönt ibland även om jag samtidigt tänker på att min dotter aldrig kan "resa ifrån sig själv". Hon är och kommer förmodligen alltid att vara väldigt allergisk mot mjölk vilket gör att hon aldrig kommer att kunna gå på restaurang och bara äta, inte vara orolig.

Nu har jag slumrat lite i soffan och samtidigt funderat lite över föreläsningen "Sokratiska samtal med människor som svårigheter/lättheter inom det autistiska spektrat"som jag lyssnade på under Efus-konferensens andra dag. Sokratiska samtal hänger väldigt tydligt ihop med Kognitiv Beteende Terapi. Att genom samtal låta personen man handleder komma fram till lösningar - det är inga nya tankar egentligen. Men vem har sagt att man måste upptäcka hjulet varje gång? Sokratiska tankar tänker jag återkomma till snart igen eftersom det är så viktigt att hitta sätt att samtala utan att handledaren/läraren styr och bestämmer utan låta personen själv hitta sina svar.

Nu till den glada nyheten, en film jag fick tips om via Facebook. Handlar om en kille som har en autistisk diagnos och som älskar basket. Se klippet här och njut av glädjen. I kontrast till alla negativa nyheter som sköljer över oss i dessa tider...

Kommentarer

Anonym sa…
Jag såg också klippet och började böla. Underbart! Kram Rädda Mamman

Populära inlägg