"Gnuttarna" (Del 2 av 14)

Förslag nummer två under min bloggtorka var att jag skulle skriva om ordet "Gnuttarna" så det gör jag idag.

Ordet "Gnuttarna" är helt innehållslöst för mig. Om det finns någon betydelse av ordet så har det gått mig förbi. Det gör att jag varken har någon positiv eller negativ förförståelse till ordet. Det är sällan vi människor är neutrala inför en sak, ett ord, en person. Ofta finns det förförståelse i ordet och ofta placerar vi in varandra/blir inplacerade i något fack i positiv eller negativ bemärkelse. "Gnuttarna" har jag inte placerat någonstans, det ordet är bara en kombination av bokstäver för mig - ännu så länge.

Eftertänksam, energisk och temperamentsfull är positivt laddade ord.
Långsam och seg, hyperaktiv och hysterisk är negativt laddade ord, men betyder egentligen ungefär det samma som orden i meningen ovan.

Man kan välja att se ett glas som halvfullt eller halvtomt, det är samma sak beskrivet på två olika sätt. Halvfullt känns mer positivt än halvtomt. Orden påverkar oss. Orden betyder mycket för oss. Vi kan ladda oss själva och andra med positiv energi genom att se och tala med positiva ordalag.

Gnuttarna bestämmer jag här idag, betyder "hej då på dig min goda vän, vi ses snart igen", men jag känner inte till det. Gör du? Ge förslag på vad ordet står för - gärna i positiv bemärkelse då...

För övrigt har vi haft en alldeles, magisk dag idag. Sovmorgon, besök på "August Kobbs", gymnasiet inne i stan här i Göteborg och det kändes som om min dotter "hittat hem". En del av skolan var för elever som inte fått betyg så man inte kunnat söka in till det nationella programmet. (Min dotter kommer förmodligen inte att få godkänt i alla ämnen...) Den delen hade följande skolvecka: Måndag; stallet, tisdag; praktik på hunddagis, stall eller liknande, onsdag; skola med kärnämnen etc, torsdag; skola med kärnämnen etc, fredag; praktik. Det kan inte bli bättre än så här, tror jag... Och vilka snälla och fina elever som gick där, sedan:)

Efter besöket var vi på Espresso House och blev bjudna på allt vi ville ha, jag, dottern, Lillagummen och maken. Nu är vi hemma en stund. Sedan skall barnen till övernattningskompisar medans jag och maken susar i väg på ett stort födelsedagskalas.

Glaset är halvfullt - helfullt. Livet är underbart:)

Gnuttarna på dig!

Kommentarer

Anonym sa…
Gnuttarna fick mig att tänka på fragglarna av någon anledning. :-)
Espressohouse vill gottgöra, det låter bra. :-) Skolan, helt fantastiskt låter det ju. Härligt att ha något sådant att se framemot, då kanske det är lite lättare att uthärda den sista tiden i grundskolan! Ha en härlig helg. Kram Rädda Mamman
Unknown sa…
Underbart med bra dagar. Även vi har haft en bra dag. sonen kom ner frivilligt o bakade pepparkakor med oss, han var inte med länge men han var med! Eftersom dagen varit så bra fick barnen önska mat, så nu blir det thaimat! Kram
Anonym sa…
Vilken fantastisk vinkling du fick till! Strongt gjort! :-) H
Sara sa…
Gnuttarna är små vita luddiga bollar till "djur" som finns tillsammans med han som kan vrida kikaren så det bildar ordet FLAX. Vad hette han nu igen...Just det, björnen Bobo. Nostalgi på hög nivå när jag hör ordet.
Anonym sa…
Gluttar är ett skånskt ord för barn.
gnuttar är en serie och som sara säger luddiga bollar till "djur.

http://seriewikin.serieframjandet.se/index.php/Gnuttarna

Populära inlägg