Adventskalenderpyssel

När min 16-åring var några år gammal gjorde vi en adventskalender ihop. Som enda barnet fick hon öppna en present per dag under det första året.

Sedan insåg jag att det kanske var lite överdrivet...

Numera jobbar jag för att inte presenthysterin skall ta över våra liv. I år fick Lillagubben (som numera är den enda som verkligen, verkligen vill att kalendern skall hängas upp) återigen sin vilja igenom - att hänga upp kalendern, men i år hänger vi lappar i kalendern istället för onödiga prylar.

Alla hemmavarande barn (alltså två) och vi föräldrar ansvarar för ett antal dagar var. De dagarna skall man ge bort något till någon annan som bor under vårt tak. Idag fick Lillagubben en "present" av mig. Det är att få baka kladdkaka med mig ikväll. Om ett par dagar är det hundarnas tur. De skall få var sitt ben. Vad som händer i morgon bitti och några dagar framåt vet jag inte. Det är inte jag som är ansvarig då. Man måste ge bor något som man tror att den man ger till - vill ha. Till exempel, "idag skall hundarna få en extra lång promenad", "Jag skall städa ditt rum, grattis", "Jag bjuder dig på bio", "Jag skall vara extra snäll mot dig idag".

Det skall bli spännande att se vad de andra skrivit och skönt att slippa presenthysterin!

Kommentarer

Katarina sa…
Vilken jätte jättefin ide och tanke!

Populära inlägg