Inkluderingen i skolan - som den ofta ser ut fast vi inte ser det och fast det är politiskt korrekt att tycka att alla skall inkluderas

  • Min dotter skall, förhoppningsvis få börja på en gymnasieskola där barn som inte fått godkänt i kärnämnena går till hösten. De har inriktning på hästar på "hennes" gymnasium.. Vi ser gymnasiet som en hägring framför oss. 
    Då kommer det att bli bra. Då kommer man att vara snäll på min dotter. Då kommer hon att få kompisar. Då kommer hon att få plats i gruppen. Då kommer hon att få jobba i den takten hon klarar. Då kommer kraven vara på den nivå att hon ofta lyckas. Då kommer därför magont, huvudvärk, oro, ledsamhet och depression att försvinna. 
    Vi hoppas. 
    Men efter nio år i den svenska grundskolan där många lärare verkligen gjort det bästa de förmår för att min dotter skall klara sig och må bra, vågar vi knappast hoppas längre. Varför skulle det bli bra den här gången, på gymnasiet, när det inte blivit bra någon annan gång? Flera lärare har verkligen försökt hjälpa henne, flera lärare har verkligen lagt ner och lägger ner otroligt mycket tid på att hjälpa henne. Ändå så mycket misslyckanden, utanförskap, kamp. 
    Visst hon har haft sina lyckliga stunder. Hon har haft tillfällen, veckor, dagar då livet flutit på i skolan, men om vi räknar dagarna som varit riktigt bra, dagarna som varit som för de flesta av de andra barnen min dotter gått tillsammans med. Dagarna som inte varit kamp. Då kokar det ner ett år eller så - på tio år som hon gått i skolan...

    Hon visade mig en konversation hon haft med en kille på Facebook som går i hennes skola. Det är bara en liten del och en enda sak av så mycket hon fått utstå, men ändå. Jag visar en liten del här. Ingen kan känna igen vem det är, för jag vill inte hänga ut honom och jag vet, av erfarenhet att det inte är någon idé att prata med hans föräldrar. Det blir bara värre av det.

    Killen skriver:
    det finns inga vanliga människor det jag menar när jag säger att du inte är som alla andra är att du är så långt bort man kan vara. sen så är människorna i skolan ofta inte tråkiga alla förutom duuuu. du är tråkig som fan :) tro fan ingen känner dig.... ingen vill nog :)

    Min dotter skriver:
    ingen har försökt, ingen vågar

    Killen skriver:
    ingen vill

    Min dotter skriver:
    ingen kan, vågar eller har försökt

    Killen skriver:
    ingen kan vara din vän? ha

    Min dotter skriver:
    det sa jag aldrig men jag är ofta sjuk så jag är inte i skolan så ofta

    Då skickar killen den här bilden till min dotter:

Kommentarer

Hanna sa…
:(
Kram till dig och din dotter!
Pernilla sa…
Blir så ledsen av sånt här :( Hur ska man kunna skydda sina barn mot allt dumt som sägs och skrivs. Kram till er båda.
Anonym sa…
Mitt hjärta gråter i den hårda värld vi lever i... Hoppas verkligen att det blir bättre i gymnasiet.. Hoppas verkligen hon får en vän. Det räcker med en, så hon känner samhörighet med någon.. "vi" känslan är så viktig. Önskar er allt gott. kramar/Anneli
Tina sa…
Går man i gymnasiet är man straffmyndig. Polisanmäl! Ungdomar vet mycket väl att man inte får bete sig hur som helst ens på internet.
elin sa…
Älskade älskade T..sa jag högt för mig själv efter att ha läst detta sen kom tårarna för att jag känner igen mig så väl.

Elin (En annan nu vuxen Mika)
märta sa…
Vidrigt, det finns inga ord. Jag förstår dock att det är sant det du skriver och jag är glad att du delade med dig. Verkligheten kan vara mycket värre än vad vi kan föreställa oss och ungdomar kan vara vidriga.

Min dotter var nyligen på besök på en gymnasieskola, låter väldigt lik den ni varit på och vi går med samma tankar; kan det börja fungera och varför skulle det bli bättre denna gång? Många förhoppningar väcks, vis av erfarenheten borde jag försöka att inte hoppas för mycket...

Nu är det väl ändå snart jullov så att flickorna och pojkarna får vila från skolan!
Kramar
Anonym sa…
Min första reaktion, fy fan!
Blir arg och lessen,,
Kram till er/Kristina
Mamma Mia.. sa…
Ligger nått i att faktiskt anmäla...blir så j-la förbannad när man ser nått sånt här!!!! (förlåt ordvalet)Folk tror att allt är ok att skriva på nätet för att man är anonym...Anmäl!!!
Anneli sa…
man kan bli så ledsen och ibland kan barn vara väldigt elaka mot varandra och jag ska tala om att jag med alla mina små änglar kan ha barnet på båda dessa sidor..Mina barn kan både vara änglar och demoner. Det viktiga är att vi vuxna får vetskap och kan prata med barnen om detta och agera och visa att detta är inte oki.. Elakheterna kommer oftast av okunskap och det är vi vuxna som ska förklara och lära våra barn.. En stor kram till dig och din dotter och till alla andra föräldrar som kämpar för att våra barn ska ha det bra och vara trygga på båda sidorna ...Anneli
Anna sa…
fy fabian vad arg jag blir. sådant här är inte alls okej. polisanmäl dom

Populära inlägg