Medias vinklar och våra tolkningar kring människor med npf (ur min föreläsning)

"Jag läser i tidningen Göteborgs-Posten att en engelsk undersökning kommit fram till att i familjer där en eller flera barn har adhd/add lagar föräldrarna oftare snabbmat till sina barn. Då har man tre möjliga sätt att tolka och associera vidare kring artikeln. 

"1 I england är de inte som vi, undersökningen stämmer inte på svenskar."

"2 Föräldrar till barn med adhd/add är säkert slappa och slöa, det ser man ju på barnen som inte har någon ordning på sig och ofta ställer till det för sig i skolan och bland kamrater."

"3 Föräldrar till barn med adhd har så oerhört mycket mer att kämpa med i sin kamp att stötta sina barn att det inte är konstigt att de oftare lagar snabbmat, de borde istället ha en guldstjärna de dagar de hinner laga mat från grunden."

Själv lagar jag alltid kraaaaaavmärkt... med egna ägg eftersom familjen har sex hönor efter att dottern smugglade ut ett ägg från 4H-gården vi "jobbade" på varje lördag under ett år eller så. Hon tänkte förmodligen att "det här ägget skall INTE bli pannkaka till något barn...".

Nåväl.

Jag står en dag, eller två efter att jag läst artikeln i GP och steker mina kraaavköttbullar med egna ägg som jag rullat själv... Då ringer telefonen och jag svarar.

Det är från socialen som vill tala om att vi fått beviljat 15 timmar av stödkompis till dottern i månaden och en helg i månaden på läger ute på Ågrenska.

När jag lyfter luren och hör att det är från socialen, där jag står och steker mina köttbullar så hinner jag tänka (samtidigt som jag tänker "nu är du bra knasig Malene"); undrar om hon hör att det inte är Mammascans köttbullar utan egenlagade...

Här brukar alltid publiken skratta och det är ju meningen - för det är ju ganska roligt, tycker jag och samtidigt så är det så tragiskt för det att jag tänker den tanken säger så mycket.

För så utsatt och ansatt är man som familj/föräldrar/barn när någon eller några i familjen har en diagnos som heter adhd/add att man alltid funderar på hur man skall förklara och försvara sina handlingar...

Kommentarer

Yris sa…
Oerhört och jätte viktigt inlägg!
Gillas många gånger om, flera gånger om!

Kramar min vän!!
Tina sa…
Ett viktigt inlägg, Malene!

Den fjärde tolkningen saknar jag, fast den kommer väl bara när man är mer insatt: Barn med NPF är så kräsna i maten att de hellre svälter än äter saker de inte gillar. Vare sig det är älgstek eller Mamma Scans köttbullar. ;)

Populära inlägg