Exekuvita svårigheter del 3

En svårighet som många barn med npf-diagnoser har är att de inte är så flexibla som andra barn. Förändringar ger stress, tanken på förändringar ger stress, snabba avslut ger stress och i vissa fall utbrott.

Ju mindre överraskningar och snabba förändringar - desto bättre mår barnen. Ju färre förändringar totalt sätt - ju bättre för barnen med npf-svårigheter.

Hur skall man tänka då?
Att bygga upp en tydlig yttre struktur som barnet kan "vila i", där barnet vet att "om jag inte får någon information så kan jag räkna med att allt är som vanligt".
Ge barnet tid att avsluta en övning innan man börjar med något nytt.
Äggklocka eller mobiltelefon som säger till när det är slut om fem minuter och när det sedan är dags att avsluta.
Samma vuxna så långt det går.
Ett schema som med text och/eller bilder talar om vad som skall hända under dagen.
Tydliga instruktioner inför nya övningar och pauser ofta för återhämtning.

Så till slut ett tips på en intressant intervju med hjärnforskaren Torkel Klingberg och barns hjärna, arbetsminne etc. Intervjun kan du se här.

Kommentarer

Populära inlägg