Bästa ljudet! Vad är ditt favvoljud?

Ljud är spännande saker och då tänker jag inte på ljud som kommer från en högtalare som spelar musik. Andra ljud som talar om olika saker. Här kommer min "tre-i-topp-lista" över ljud jag gillar:

3 Knastertorra höstlöv i alla dess färger som blir överkörda av mitt cykeldäck. "kriiiiiiisp"

2 Sovande barn! "zzzzzzzzz"

3 På väg till jobbet hör jag "broddar mot asfalt". Det ljudet älskar jag. Det betyder: NU KOMMER VÅREN! "klonk, skrap"

NU KOMMER VÅREN!!!!!!

Hur ser din lista ut?

Kommentarer

Hege F. sa…
1) Bølgebrus

2) Svarttrost (Koltrast på svensk?)

3) For mange konkkurrerande lydar til den siste :-)
Lovisa sa…
Snöknorr! När det är riktigt kallt ute och man går i snön och det knarrar! Mmmh, mysigt! :)
Anonym sa…
Just nu:
Takdropp
Första talgoxen

och måste hålla med Hege F. ovan - ljudet av vågor.

/Hanna
Tolmia sa…
När kaffebryggaren puttrar.
Både ljudet och doften av nybryggt kaffe.
Laila sa…
Ljudet av vinterns grus under vårens första cykeltur

Havsvågor

Vårfåglarnas vårkonsert helst ute i skogen någonstans.
Anonym sa…
När man krasar sönder den tunna isen på en nyfrusen vattenpöl.

När hunden gruffar och skäller när barnen kommer hem efter en natt ute!

vårfåglarnas kvitter

Att höra tystnaden! Som vi kan göra i stugan som vi har vid en sjö i en enslig liten by i skogen.
Elin sa…
Katter som äter torrfoder
Katter som spinner
Min katt snarkade lite det saknar det( han finns inte längre)
Att sitta på landet en sommardag och höra regnet smattra på plåttaket och fåglarna kvittra ute.Åå längtar.

och så säger jag som an av dom andra. Att höra tystnaden på landet eller ja lite ljud är det men väldigt lite jämfört med här i lägenheten

Elin (en annan nu vuxen Mika)

Populära inlägg