När är man funktionsnedsatt?

Jag tycker det är lite intressant att fundera lite mer på vad som sas och vad som inte sas på Debatt häromdagen. Reportern på Eftersnack undrade om adhd är en funktionsnedsättning - och jag tänker; har vi inte kommit längre än att vi skall diskutera en sådan basal och enkel sak?

Jag letade efter det exakta ordet för vad man menar är en funktionsnedsättning och hittade på kommunals sida detta;

"Med handikapp menas förlust eller begränsning av möjligheterna att delta i samhällslivet på samma villkor som andra och handikapp beskriver alltså mötet mellan människor med funktionsnedsättning och deras omgivning".


Det är en bra beskrivning och stämmer med den vi utgick ifrån på Svenska handikappidrottsförbundet på den tiden jag jobbade i den organisationen. Den visar också hur svårt det kan bli när man har en funtionsnedsättning som inte är synlig som ett ryggmärgsbråck eller en cp-skada är.

Vem kan egentligen veta om personen med svårigheter inom det neuropsykiatriska området bara är lite "extra allt", när man bara "inte gör sitt bästa", när man "utnyttjar sina bokstäver till att göra mindre än man kan"? Jag tror att det är detta som gör det så svårt att få npf-diagnoser accepterade av alla i samhället.

Själv tänker jag så här, precis som med mobning; när DU känner dig funktionsnedsatt av anledningar som beskrivs ovan - så är du funktionsnedsatt. För att ha en diagnos måste du däremot vara utredd hos ett utredningsteam bestående av (helst) psykiatriker, psykolog och specialpedagog.

Det fina med detta är ju att när man får hjälpmedel, förståelse, mediciner så kan funktionsnedsättningen minska och i vissa fall försvinna helt (till exempel vid synskada så får man bra glasögon och kan se så bra att man fungerar utan problem).

För det är ju inte likhetstecken med "funktionsnedsättning" och "hopplöshet". När man får stöd och det man behöver för att övervinna eller förminska en funktionsnedsättning då och först då har man rättvisa förutsättningar att göra det man vill av livet!

Nu skall jag äta en härlig helgfrukost med min familj och sedan tror jag att det måste bli ett besök hos "Bixter", kusinernas nya lilla valp.


Lillagubben har fått en ny favvis. Får jag presentera; Bixter! Är han inte söt?

Kommentarer

Anonym sa…
Jag skulle hellre vilja fokusera på alla begåvningar som fins ist får alla nedsättningar. Hitta alla bra saker man är bra på och lyfta fram dom så man kan hitta rätt i det sammanhang man kan glänsa i sitt funktionshinder.

Populära inlägg