Resten av livet

Idag slutar min stora, lilla tjej nian och det är med blandade känslor jag följer henne och delar av släkten till avslutningsceremonin ikväll.

Å ena sidan är kampen över nu.

Å andra sidan har kampen precis börjat.

Hur då, menar jag?

Grundskolan har varit en daglig kamp för oss, även om vi haft dagar då allt fungerat. Nu är det över. Nu väntar resten av livet. Vi lyfter på locket och kikar. Det är spännande, men skrämmer en aning. Allt som inte fungerar nu, som förmodligen kommer att vara svårt imorgon och om tre år också, vem skall ha fördragsamhet med det när hon blir vuxen. Å andra sidan har hon så många fantastiska egenskaper som kommer att göra att allt kommer att bli jättebra. Blandade känslor, som sagt...

Min dotter då hon slutade ettan för nio år sedan...
Tio år senare. Tiden går...

Hur känner du för sommarlovet?

Kommentarer

Katarina sa…
Det känns otroligt skönt att sommarlovet knackar på dörren! Jag och min man kan också andas ut nu i några månader!! Skolans värld är tuff, bara vi tar oss igenom den....
Lycka till idag!
Anonym sa…
Stort grattis till din stora tjej!

Jag tror att det kommer bli bättre nu. Ju äldre man blir, desto större möjligheter har man att påverka sin egen omgivning. I grundskolan är man fast med samma människor i samma klassrum år ut och år in.

Dessutom kommer hon komma in i en ny klass där knappt någon känner någon annan, och alla är lika osäkra. Hennes nya klasskamrater kommer att vilja lära känna henne utan förutfattade meningar.

Jonas
Åh så spännande och roligt och läskigt! Tummar för en fin avslutning idag, ett härligt sommarlov och ett underbart resten av livet!
Anonym sa…
Grattis! Önskar jag din vackra fina dotter:)

Susanne

Populära inlägg