Tack! (Öppet brev till Christopher Gillberg)

Hej Christopher.
Jag var på föreläsningen som du höll på Folkets hus i Göteborg idag. Jag hade gärna gått fram och tackat dig för det du sa, men det var så mycket folk som ville fram och prata att jag avstod från det. Därför tänkte jag passa på och tacka här istället.

Jag vill tacka dig för att du står upp för barn, ungdomar och vuxna som så ofta blir felbemötta och missförstådda, att du sprider kunskap om ett ämne som fortfarande är så ifrågasatt att många skäms för att berätta.

Jag vill tacka för att du så tydligt och klart berättar hur det är och hur det ser ut.

Jag vill också tacka för att du berättar att det inte är kört på långa vägar, bara för att ett barn har svårigheter som du betecknar som ESSENCE, tvärtom, om man får rätt hjälp och stöd tidigt i livet så kan man få ett riktigt bra liv.

Jag vill också passa på att tacka dig för att du brände ditt undersökningsmaterial, även om det måste ha känts tungt (forskning som samlats under flera år, som fick gå i tuggen för att skydda familjer som redan var utsatta) att dumpa det. Jag vet många föräldrar som är väldigt glada för det, även om du blev ifrågasatt av många på grund av det.

Ja, jag tror att det var allt jag ville tacka för idag. Imorgon tänker jag skriva om vad det var du sa på konferensen idag, jag måste bara få tag i mitt block där jag antecknade allt klokt och viktigt du förmedlade till oss i publiken.

Som sagt, tack för allt du gör och vi hörs imorgon!

Malene

Kommentarer

Populära inlägg