Narkolepsi och adhd/autism


Jag hittar en artikel som jag fick publicerad på Newsmill för ett tag sedan. I den funderar jag på hur medias två olika sätt att bevaka och beskriva två liknande funktionsnedsättningar påverkar allmänhetens uppfattning om dem. Det är en viktig artikel, tycker jag. Därför sprider jag den här via min blogg idag. 
Att fylla på med energi flera gånger per vecka är viktigt. Idag ska jag fylla på - med att gräva i jorden och plantera lite fröer samt dricka hallonssmothies. Fylla på med energi. Alla behöver det, du också - fyll på med något du gillar att göra idag, men först  - läs och dela gärna min artikel om hur olika man ser på och förmedlar nyheter om adhd och narkolepsi. 
Två liknande smoothies/funktionsnedsättningar kan betraktas och förmedlas på så olika sätt - fast de är så lika. Det påverkar människors tankar om dem. Därför har media ett extremt stort ansvar i hur man förmedlar  information - framförallt när informationen handlar om människor som är sköra. 
Jag läser i Svenska Dagbladet om narkolepsiepidemin som drabbat Sverige efter massvaccinationen mot Svininfluensan. Jag tycker det är väldigt bra att man tar upp ämnet och beskriver vilka problem som drabbat de barn som utvecklat narkolepsi efter vaccinationen. Förståelsen och respekten är total i media, inte bara SvD har artiklar om problemen. Artiklar spottas ut i en rasande fart från alla mediahåll i Sverige. Man får en känsla av att det är synd om dem som drabbats (vilket det ju verkligen är). Man får en känsla av att de inte kan hjälpa att de har drabbats (vilket de ju inte kan). Man får en känsla av att de drabbade måste äta medicin för att må bra (vilket de ju måste) och man får en känsla av att de behöver stöd under hela sitt forsatta liv (vilket de förmodligen kommer att få).

De är inte så många de här barnen, men alldeles för många ändå! De har fått en livslång funktionsnedsättning vilket är fruktansvärt. Men, de verkar få den livsviktiga förståelse för sin funktionsnedsättning och respekten för att de faktisk kämmpar med svårigheter varje dag.

Ingen ifrågastätter om de  har en funktionsnedsättning eller om det är "föräldrarna fel". Ingen ifrågsätter om barnen gör sig till. Ingen ifrågasätter om man inte bara ger "knarkmedicin" för att läkemedelsbranschen skall tjäna pengar på dem. Alla förstår att det är synd om barnen och deras familjer. Vilket det är, det är fruktansvärt synd om barnen och deras familjer som drabbats av narkolepsi, så missförstå mig inte nu när du nu läser vidare i texten.

Nu skulle jag vilja vända på kakan och jämföra med medias bevakning och förståelse för människor som har neuropsykiatriskafunktionsnedsättningar som har namnen adhd/add/autism/aspergers. Den här gruppen, till skillnad från barnen med narkolepsi, föds med sin funktionsnedsättning, den här gruppen är större och den är också "yvigare", med andra ord svårigheterna kan se väldigt olika ut.

När jag söker på adhd/add/autism/aspergers på olika mediabolag så kommer andra typer av artiklar än de förstående upp. Det är ifrågasättande artiklar blandat med en och annan som, trots allt, försöker förstå. De handlar om att man inte forskat tillräckligt mycket på adhd-medicin, att man kanske borde ge barn med npf-diagnoser annan kost för att de skall bli av med sin funktionsnedsättning, miljöns påverkan på barnet o s v.

Jämför själv skillnaden genom att gå in på vilken dagstidning som helst via nätet. Skriv in "narkolepsi" i sökfunktionen och läs artiklarna. Gör sedan samma sak med adhd/add eller autism och skillnaderna blir uppenbara.

Varför är det så stor skillnad på två funktionsnedsättningar som faktisk till stora delar påminner om varandra, där liknande medicin används? Svaret är nog så enkelt att i det ena fallet kan vi människor förhålla oss till en spruta. Där finns beviset på att det inte är föräldrarnas fel, eller barnens för den delen. I det andra fallet finns inget konkret att förhålla sig till. Det är nog det enkla men sorgliga svaret. Under tiden media bevakar och skriver faktaartiklar om narkolepsi forsätter man att granska och ifrågasätta om npf-svårigheter verkligen finns. Om det inte bara är miljön det beror på.

Jag ser verkligen fram emot en jämförande granskning mellan hur media behandlar gruppen människor med neuropsykiatriska funktionsnedsättning och gruppen människor med narkolepsi. Kanske kan den otroligt viktiga förståelsen och respekten för människor med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar tack vare synen på narkolepsi?

Två typer av funktionsnedsättningar - lika jobbiga att leva med och bredvid - väldigt olika i bemötande och förståelse.

Kommentarer

Anonym sa…
Skulle vara intressant att se hur olika länder skriver om dessa två grupper.????
Becca sa…
Mkt bra skrivet!! Har en son med adhd & autism. Varje termin måste vi söka nya resurser o stöd för att han ska få den hjälp han är berättigad till, så han ska orka med sin vardag o de som krävs av honom. Som om han skulle kunna välja hur han är. Han kommer leva med sin funktionsnedsättning varje dag, hela sitt liv, ändå ska de ifråga sättas varje år. Han har diagnoser, o vi jobbar för att han ska klara sig så bra som möjligt i framtiden, men hela tiden detta kämpande för något som ska vara ganska självklart enligt mig.
Anonym sa…
Hej!
Viktig fråga du lyfter här! Vill bara tillägga en sak i all välmening. :) jag har narkolepsi sen 15-20 år tillbaka och har mött många svårigheter och skeptiker kring min diagnos fram tills pandemrix-effekten gjorde sitt intåg. Sedan dess har det på sätt och vis blivit lättare, men svårigheterna att bli mött med förståelse har varit liknande den du beskriver för adhd. Innan de som drabbades genom vaccinet. Ville bara lyfta att narkolepsi är en neurologisk sjukdom som inte alltid bara drabbat människor genom sprutan. :) Jag läser ofta att ”narkolepsidrabbade” är synonymt med sprutan och det känns lite avigt för mig och nog många med mig. Även om jag förstår att du nog inte menade så. :)

Jag hoppas verkligen att förståelsen kommer att öka för autism-spektrat också, på ett mindre dramatiskt och hemskt sätt än narkolepsi-delen genomgick såklart! <3

Populära inlägg