Om varför skolor med specialkunskap behövs

Jag gick på semester förra helgen. I lagom tid innan semestern startade kom Skolinspektionens rapport över den skola jag kämpat på i ett år. Kämpat för att så mycket var så fel när skolan startades. Fortsatte kämpa när jag egentligen skulle gett upp - för att jag vet att eleverna som går på skolan behöver en skola som den skola vi är på väg att bli.

Skolinspektionen har granskat skolan och från att ha haft 39!!!! bitar som måste åtgärdas i slutet av förra terminen (du förstår varför det kunde kännas frestande att hoppa av skojobbet?!), så är vi nu nere i tre punkter, vilket ju känns fantastiskt. 

Jag vill att den skolan jag jobbar på ska bli en skola som den man visar på Utbildningsradion till hösten. Jag vet att sådana skolor behövs. Alla barn kan inte inkluderas just för att den kunskap som man på Lunaskolan har inte går att hitta på alla skolor. Jag vet också att skolor som Lunaskolan behövs för att alla barn och ungdomar inte mår bra att gå i "vanliga" grundskolor där merparten av eleverna är just "majoritetsbarn". 

Förr, innan jag har den kunskap jag har nu så trodde jag att det bästa var för i stort sett alla elever (utom de elever jag undervisade under några år, som satt i permobil och kommunicerade med hjälp av bliss och som behövde hjälp med i stort sett allt, där vanliga grundskolor inte har de praktiska möjligheterna att ta emot eleven) att få gå inkluderade i den vanliga skolan. Framförallt för att få chans att leva ett vanligt liv som vuxna för att man skrubbats och pressats mot "majoritetsbarn". Att man liksom skulle trääääna sig till att bli som alla andra... 

Nu tror jag, tvärtom att det kan vara så att man behöver gå i en skola där kunskap och bemötande finns, där ifrågasättande saknas och där man kan spegla sig mot andra, som känns som de förstår, för att kunna växa till en vuxen människa utan allt för många pålagringar. Att man när man är vuxen istället har möjlighet och styrka att välja till eller välja bort allt det där som vi tvingar på barn med npfsvårigheter när vi tvunget ska inkluderade dem i "vanliga" grundksolor. 

Till hösten ska jag fortsätta arbeta, kämpa för att den skolan jag jobbar på ska bli en skola där ungdomar som behöver få stöd, hjälp och förståelse för deras unika sätt att tänka och vara - ska få det. Det är alla barns rättigheter!

Glad sommar. Här kan du se ett klipp av filmen som kommer till hösten. 

Kommentarer

Anonym sa…
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Jo, då jag jobbar där och jobbar fast sedan i januari, med en del som utvecklingsledare. Mycket som kan bli bättre, men mycket som är bra, redan nu.

Populära inlägg