Träna knoppen!

Att röra sig i området neuropsykiatri innebär, tyvärr ofta frustration. Frustration för att saker inte blir som man tänkt sig, frustration över att framtiden kan kännas mörk, frustration över saker som gjordes fel innan man fick kunskap, men kanske framförallt frustration över andra människors okunskap.

Jag föreläste för Kullaviks rektorsområde igår eftermiddag. Rektorerna hade ordnat en hel dag för all personal. Hela dagen gick i hälsans tecken. Innan de fick välja på aktiviteter som handlade om kroppens välbefinnande så hade jag en föreläsning som handlar om hur man kan ta hand om "knoppen" på bästa sätt. Det var en trevlig föreläsning som jag tror att många kände var givande nu inför höstens alla händelser som komma ska.

Alla människor mår bra av att bli medvetna om hur hjärnan fungerar, men jag tror att människor som lever i mer stress än vad man egentligen orkar med verkligen behöver tänka på hur hjärnan fungerar och verkligen behöver få hjälp med att hitta strategier för att minska stress och frustration och därmed minska risken för utbrändhet.

Föreläsningspresent: En jättefin t-shirt och en lika fin bok med bilder. Vilket fotavtryck vill du lämna till nästa generation?


Att hitta ett sätt att ta kontroll över sitt liv och slippa känna sig som en trasdocka som far hit och dit efter vad andra bestämmer och säger är en mycket viktig ingrediens för att må bra.

Den andra ingrediensen är att hitta sätt att acceptera sådant man inte kan kontrollera.

Kontroll och acceptans går faktiskt hand i hand i ett liv som fungerar - trots att så mycket i livet blir fel, om du förstår hur jag menar.


Kommentarer

Populära inlägg