Håll aldrig fast!

Jag fick en kommentar på mitt förra blogginlägg och den förklarar varför du inte ska hålla fast någon annan människa om det inte är absolut nödvändigt. Förmodligen kan barnet inte tala om att hen inte vill bli fasthållen, men hen visar hur affekten och ångesten ökar genom att göra saker som den som håller fast inte tycker om att barnet gör. Och så hålls barnet fast ännu mer och kommer ännu mer i affekt och får ännu mer ångest. Bara genom att ha hållit fast en person en gång mot dess vilja, borde vara tillräckligt för att se att den tekniken inte gör något bättre på något sätt

Här kommer kommentaren från en som vet precis hur det känns att hållas fast:


"Jag har varit med om detta...att folk hållit fast mig...och kan säga...det enda som jag aldrig förlåter..!! Om man håller fast en hund - bits den, om man håller fast en katt-klöser den. När folk håller fast en...beror det på att de är rädd för en oavsett man är vuxen eller barn...men jag tycker det är fel ! Människan som man tänker hålla fast...håller redan fast sig själv..och mår dåligt. Genom att hålla fast honom/ henne pressar man in denna i ett hörn och gör det 1000 gånger värre. Rör inte människan ! Ge honom/henne tid och framför allt rum !! Be personen snällt att lämna klassen, gruppen eller alla en...och få tänka ifred. Om det ej fungera får hela klassen , gruppen eller alla en...gå iväg och ge denstackars människan luft...."

Kommentarer

Populära inlägg