We did it!

Inte var det lätt och inte var det självklart hur vi skulle göra. Dessutom var det inte självklart att det skulle bli gratis, men nu är det gjort. Nu har vår dotter fått sitt lämplighetsintyg och kan äntligen börja övningsköra. Det är inte så att man bara kan söka "lämp" och få det om man har en diagnos. Nej, då måste man genomgå tester och få ett läkarintyg på att man är okej så att man kan övningsköra. Märkligt egentligen för om man inte fixar körkort så märks ju det när man övningskör med trafikskola och när man kör upp, om inte annat.

Tack alla som hjälpt till att tipsa och framförallt tack till BNK här i Göteborg som  tog emot vår dotter fast hon blev utskriven på grund av ålder hos dem för några år sedan!

På tal om extrajobb som jag och maken lagt ner för att hjälpa vår dotter att få börja övningsköra så lägger jag ut två bilder som brukar ingå i mina föreläsningar jag har kring barn och unga med npf-diagnoser och hur man kan göra och tänka för att underlätta och lyfta människors med extra svårigheter så att de kommer åt sina lättheter.

Så här kan det se ut om man tittar på tiden jag som förälder och mitt barn behöver lägga på olika kringaktiviteter om man inte har npf-svårigheter.




Det här är istället ett exempel på hur det kan se ut hos ett barn och hens familj, vad man behöver lägga tid och energi på under en vecka. Skillnad va? (Majoritetsbarn = en av alla barn som är ungefär likadana som alla andra. Minoritetsbarn = ett av de barn som är unika, som det inte finns så många av, som därför anses "onormala" eftersom det inte finns så många av dem. Jag tycker "unika barn" eller "minoritetsbarn" är mycket trevligare att säga och tänka).

Ursäkta den dåliga bildkvalitén, klicka på bilden så ser du den i större format.

Kommentarer

Populära inlägg